Coaching on the Job

Omschrijving

Wanneer je in de praktijk te maken hebt met het begeleiden, aansturen of coachen van medewerkers is het goed om je coachingsvaardigheden op een hoger niveau te brengen. In deze cursus ligt de nadruk op het verhogen van je vaardigheden in het voeren van coachgesprekken.

Tussen de cursusavonden voer je coachgesprekken met mensen in je eigen omgeving om daarmee ervaring op te doen.

Doelstellingen

Na afloop van de cursus Coaching on the job kunnen de deelnemers:

  • de fasen in het coachingproces toepassen;
  • de gesprekspartner verantwoordelijkheid laten nemen en bewust maken;
  • vijf niveaus van vragen onderscheiden;
  • feedback geven;
  • afspraken maken en mensen aanspreken op de afspraken;
  • kernkwadranten toepassen;
  • het proces evalueren;
  • hun eigen effectiviteit verhogen, zelfontwikkeling.

Doelgroep

Deze cursus is bedoeld voor consultants of beginnend teamleiders die in de praktijk andere medewerkers begeleiden, aansturen of coachen.

Voorkennis

Voor het volgen van deze cursus is de volgende voorkennis vereist:

  • minimaal één jaar praktijkervaring met het voeren van doelgerichte gesprekken;
  • minimaal één jaar praktijkervaring met het dagelijks begeleiden, aansturen of coachen van medewerkers.

Onderwerpen

  • Fasering van het coachproces
  • Het belang van bewustzijn en verantwoordelijkheid
  • Niveaus van luisteren & lichaamstaal
  • Soorten vragen
  • Afspraken maken en aanspreken op afspraken
  • Inzicht in eigen kernkwaliteiten en uitdagingen

Cursusopzet

Deze cursus duurt vier dagdelen.

Het coachingsproces in deze cursus is gericht op het verbeteren van prestaties en het versterken van zelfontwikkeling. Van de deelnemers wordt veel eigen inbreng en initiatief gevraagd. In een persoonlijk leerlogboek verwerken de deelnemers hun eigen doelstellingen, conclusies en actiepunten, zodat het leerproces ook na de training kan worden voortgezet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.